Muzeum Romantyzmu

wystawy.jpg

Zapraszamy do zapoznania się z naszymi wystawami w Muzeum Romantyzmu, Opinogóra.

Wyszukiwarka

Koncert

 Koncert niedzielny 
nr 560

14 maja 2017 r. 
02.05.2017

Szanowni Państwo,

zapraszamy na koncert niedzielny (nr 560), który odbędzie się 14 maja 2017 r. o godz. 12.00. Podczas koncertu wystąpi Małgorzata Komorowska w recitalu harfowym „NA STO STRUN I STROF” wraz z głosem Ewy Barylińskiej.




Niech za opis koncertu posłuży wypowiedź harfistki:

„Serdecznie zapraszam na koncert, na wsłuchanie się w ukochany przeze mnie, ale przecież także przez licznych wielbicieli, instrument tak, by zachwycić się harfą, tą „poetką instrumentów, czarodziejką zwiewną, wodą, wiatrem, wróżką ludzkiej mowie wierną od pradawnych lat”

HARFA - instrument niezwykły,  swą historią sięgający samych początków dziejów ludzkości, instrument  piękny, rzeźbą i kształtem wywodzący się z łuku, a może raczej będący… skrzydłem anioła? Instrument,  którego brzmienie i lecznicze działanie wykorzystywali  już Egipcjanie, Sumerowie, Grecy, prorocy Starego Testamentu (1ks.Sm. 16,14-23); zarazem instrument – symbol, który od wieków karmi wyobraźnię mistrzów pędzla, dłuta i pióra i pozostaje  szczególnym  głosem i uosobieniem wieszczów.

Król Dawid - prorok, poeta i harfista, jednocześnie symbol tożsamości narodowej, wzór  idealnego władcy pozostawia w swych psalmach i scenie z królem Saulem(1ks.Sm. 16,14-23) znaczenia,  do których odwołujemy się po dziś dzień. Harfa na zawsze pozostanie instrumentem modlitwy, by – jak pragnął Dawid – „grać Ci, Boże, na harfie dziesięciostrunnej”, ale też instrumentem ukojenia, poezji i pieśni. To na jej strunach Dawid wyśpiewuje  chwałę Boga, miłość, tęsknotę, piękno, opiewa ojczyznę i zagrzewa do walki o jej niepodległość.  Po  Dawidzie Homer, Dante, celtyccy bardowie na czele z Osjanem i  Turlough O’Carolanem przy akompaniamencie harfy opiewali waleczne czyny bohaterów i dostrzegli w niej instrument o magicznej mocy i tajemniczej sile.  To właśnie oni zapłodnili wyobraźnię  XIX wiecznych twórców i ich następców o romantycznej duszy.  Od Byrona , Mickiewicza, Słowackiego po Lechonia i Wojtyłę odnajdujemy wciąż nowe strofy o harfie.

 

Koncertem  „NA STO STRUN I STROF” pragnę wyśpiewać  bogactwo harfy sięgające biblijnych  źródeł oraz jej greckiej i celtyckiej tradycji, jak również dziedzictwa XIX wiecznych i współczesnych Romantyków. Zabrzmi harfa modlitwą: psalm „O King of Univers”, Aria Dawida z oratorium „Saul”, G. F. Haendla   „O Lord, whose Mercies Numberless” i  Zdrowaś Mario – A. Kurylewicza. Zaproszę Państwa do zaczarowanej krainy muzyki celtyckiej, gdzie tradycyjne pieśni irlandzkie   Greensleeves , Fight my Homeland , Two Sisters w mojej aranżacji, wyśpiewa niezwykłym głosem Ewa Barylińska.
Przywołam nastrój opinogórskiego Domu Nokturnem Michiła Glinki oraz moją własną kompozycją.
Wariacjami The Minstrele’s Adieu to His Native Land Johna Thomasa, walijskiego romantycznego kompozytora i harfisty, pokłonię się samemu Panu Zygmuntowi Krasińskiemu. John Thomas i Zygmunt Krasiński, choć nie znali się,  łączyły ich fascynacja Thomasem Moore, poetą irlandzkim, który wywarł znaczny wpływ na twórczość ich obu. Wariacje Thomasa oparte są na poemacie Moora „Dziedzictwo”.
Słowa zaś samego Krasińskiego zabrzmią strofami kołysanki z Nie-boskiej komedii z muzyką A. Kurylewicza. Muzykę Andrzeja Kurylewicza przywołam kilkakrotnie, posługując się własnymi transkrypcjami i parafrazami jego utworów. Jest on bardem współczesności, choć zamiast harfy, na fortepianie wyśpiewuje polską romantyczność. Kurylewicz, czerpiąc z Krasińskiego, Norwida i Słowackiego, z tym ostatnim pokazuje jeszcze jedno oblicze romantyzmu. Obaj z wrodzonym sobie poczuciem humoru, zadają kłam przekonaniu, że
piękno i romantyczność muszą być „poważne i niedostępne, zawsze na piedestale i na firmamencie”. I moja harfa podziela całkowicie ich zdanie.

„Na Boga! Muzo! Trochę śmiechu! …Poeto, fiat lux! – zacięcie krzyczą./I we mnie dziwną znaleźli wzajemność… ujrzą, żem  jest coś – jak grecki antyk, lecz panteista trochę, i romantyk…/a potem ręce znów na harfie kładę:/ wstają mi z grobu mary, takie ładne!/ takie przejrzyste! świeże! żywe, młode!...z nimi taniec po dolinach wiodę, / A każda, co chce, z mego serca bierze, / Sonet, tragedię, legendę lub odę, / To wszystko, co mam, co kocham, w co wierzę. / W co wierzę?…. Tu mnie spytasz czytelniku: w co?...Jeśli odpowiem – będzie wiele krzyku” (J. Słowacki – Beniowski).

/Małgorzata Komorowska/


Małgorzata Komorowska

Harfistka, wszechstronny muzyk prowadzący wielokierunkowe działania artystyczne, pedagog, muzykoterapeuta, oligofrenopedagog. Studiowała u wybitnej polskiej harfistki prof. Bogumiły Lutak-Modrinć (dyplom z wyróżnieniem, 1994). Grę na harfie doskonaliła na kursach mistrzowskich, m.in. u Susan  Mildonian, Ursuli Holliger. Współpracuje z wieloma filharmoniami i  orkiestrami w kraju (grała m.in. z  Sinfonią Varsovią, Polską Orkiestrą Radiową, Filharmonią Narodową, Filharmonią Poznańską, Capellą Bydgostiensis ) i zagranicą (Continentals Orchestra & Choir, New European Orchestra). Jest członkiem Christian Art Centre z siedzibą w Rotterdamie. Koncertuje solowo oraz  z wybitnymi zespołami i solistami. Prezentuje literaturę harfową w jej bogactwie gatunków i stylów: począwszy od muzyki korzeni: celtyckiej i irlandzkiej oraz latynoamerykańskiej (harfa haczykowa), przez klasyczną aż po muzykę filmową, jazzową i rozrywkową. Dokonała wielu nagrań muzyki klasycznej, a także rozrywkowej i  jazzowej.


Ewa Barylińska

Wielbicielka i wykonawczyni poezji śpiewanej  i piosenki aktorskiej . Wszechstronnie utalentowana wokalnie i aktorsko, głosem o niezwykłej barwie śpiewa pieśni od celtyckich air przez rosyjskie dumki po japońskie uta, wykorzystując swe fascynacje językowe i znajomość języka angielskiego, staroangielskiego, japońskiego, francuskiego, niemieckiego, rosyjskiego i chińskiego. Absolwentka wydziału wokalnego prywatnej szkoły muzyki rozrywkowej w Katowicach. Z wykształcenia kulturoznawca w dziedzinie japonistyki. Obecnie zajmuje się studiami nad  językiem japońskim i badaniami nad współczesnym teatrem japońskim na Uniwersytecie Warszawskim oraz uczelni japońskiej. Występuje w kraju i za granicą.

Galeria

Zobacz także:
Wirtualna Wycieczka

Zobacz jak wygląda muzeum oraz kompleks parkowy w Internecie!

Odwiedź nasze muzeum On-line