Pojazdy Konne
18 listopada 2018 r. na terenie folwarku Muzeum Romantyzmu w Opinogórze została otwarta powozownia. Na ekspozycji stałej prezentujemy zabytkowe powozy z kolekcji Muzeum Romantyzmu w Opinogórze oraz z kolekcji prywatnych. Do najciekawszych z nich należą:
Lando firmy J.W. Utermöhle, Kolonia, koniec XIX w., (sygnatura na kapslach kół – Utermöhle, Coln, Nr.1702).
Firma J.W. Utermöhle została założona w 1840 roku w Hildesheim i była jedną z bardziej cenionych w Niemczech, jako dostawca dworów pruskiego i hanowerskiego. W 1888 roku nabyła znakomitą firmę Wilhelm Mengelbier & J.Sohn w Kolonii tworząc tamże filię swojej firmy.
Lando jest klasycznym przykładem ekskluzywnego pojazdu konnego o wszechstronnym zastosowaniu – wyjazdowym, spacerowym oraz reprezentacyjnym, dość powszechnie używanym w zachodniej Europie i Polsce. Wyróżnia się elegancką i wyszukaną formą nadwozia, reprezentującą dobry styl i klasę wyrobu powoźniczego. Lando przeszło kompleksową renowację w znanym zakładzie powozowych M. Bogajewicza w Pniewach Wlkp., działającym tamże od 1890 roku i posiadającym doświadczenie już czterech pokoleń w produkcji oraz renowacji pojazdów konnych.
Kareta Coupe firmy„ Maison Binder Frères”, ok. 1900 r., Paryż
COUPÉ – (fr.) kareta miejska na dwie osoby, wprowadzona w roku 1838 przez lorda Broughama jako pojazd dżentelmeński. Konstrukcyjnie coupe jest „obciętą Berliną”, czyli zamkniętym, dwuosobowym pojazdem, powożonym z kozła.
Maison Binder Frères była jedną z najsłynniejszych fabryk powozów konnych XIX wieku. Jean Jacques Binder założył fabrykę powozów i nadwozi na północy Paryża ok. 1820 r. Szybko firma stała się producentem pojazdów ceremonialnych na dwór francuski, eksportowanych również na dwory królewskie na całym świecie. Przetrwała prawie wiek pod nazwami BINDER CARROSSIER, BINDER FRERES, HENRY BINDER, BINDER AINE, i była uważana za „książąt budowniczych nadwozi i konstruktorów nadwozi książąt”. Firma otrzymała liczne nagrody, wyróżnienia i medale, w tym złoty medal na Wystawie Światowej w 1867 roku.
Powóz Milord firmy „K.k. priv. Wagenfabrik Schustala u. Co. (Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft)” XIX/XX w., Kopřivnice (niem. Nesselsdorf), Czechy (d. Austro – Węgry).
MILORD, MYLORD – (ang.) najbardziej popularny powóz w 2 poł. XIX i w XX wieku, skonstruowany w Anglii w 1835 roku, dwuosobowy, z kozłem stangreckim i budą do składania, nisko osadzony na resorach eliptycznych.
Firma powstała w 1850 r. kiedy to Ignác Šustala w Kopřivnicach w Czechach założył warsztat zajmujący się wytwarzaniem bryczek konnych, które wytwarzano do 1925 roku. W 1881 roku rozszerzono działalność firmy o produkcję wagonów kolejowych, a w 1897 roku wyprodukowany został pierwszy samochód osobowy, bazujący na automobilu Benza – model Präsident. W 1921 roku przedsiębiorstwo przyjęło nazwę Tatra, której najbardziej znaną częścią są zakłady Tatra Kopřivnice skoncentrowane na produkcji samochodów i silników.
Europejskie Tradycje Polowań Konnych
Wystawa poświęcona pamięci Karola Colonna–Czosnowskiego, oficera 1. Pułku Ułanów Krechowieckich II Korpusu gen. Andersa, a także właściciela posiadłości ziemskiej w południowej Anglii, wieloletniego uczestnika ekskluzywnych polowań konnych w Wielkiej Brytanii. Wystawa zawdzięcza swoje powstanie inicjatywie Pana Stanisława Ledóchowskiego, który ofiarował naszemu muzeum zespół strojów (dwa rajtroki i dwa fraki jeździeckie) i sprzętu jeździeckiego (dwa siodła), pochodzący zarówno z własnych zbiorów, jak i posiadanych na mocy testamentu Karola Colonna- Czosnowskiego. Część kolekcji stanowią bardzo cenne stroje, szyte w Londynie u najlepszych krawców, dostawców angielskiego dworu królewskiego. Jeździeckie stroje swoich mężów przekazały także do muzeum: Pani Ewa Jaczewska – Lange oraz Pani Antonina Pieczyńska. Dwa rajtroki zostały także wypożyczone z Muzeum Łowiectwa i Jeździectwa w Warszawie.
Ekspozycję uzupełniają plansze z kopiami obrazów m. in. Wojciecha Kossaka: „Polowanie cesarskie w Gödöllö”, „Polowanie w Dębinie antonińskiej” z 1909 r. wg oryginału ze zbiorów Marka Potockiego oraz „Niemiłe spotkanie” z 1912 r., czy też „Portret Karola Colonna – Czosnowskiego” kopia oryginału z 1995 r. Andrzeja Novak – Zemplińskiego.